دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

در هوای آلوده بیشتر کلم بروکلی بخورید

نقش کلم بروکلی در محافظت بدن در برابر آلودگی هوا

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :نیمه دوم سال در بسیاری از شهرهای بزرگ و صنعتی ایران، مردم با مشکل آلودگی هوا و یا وارونگی هوا که نشانه بارز آن‌هم بالا رفتن میزان آلاینده‌ها و فلزات سنگین در هوای استنشاقی است، روبرو هستند. بسیاری از متخصصان زیست‌محیطی و پزشکان در این دوران به مردم توصیه می‌کنند که برای پیشگیری از بروز عوارض نامطلوب آلودگی هوا بر سلامتی‌شان کمتر در محیط‌های باز و پر رفت‌وآمد تردد نمایند. در همین راستا مطالعات متخصصان تغذیه هم نشان داده که مصرف برخی مواد غذایی در روزهای با میزان بالای آلودگی هوا می‌تواند بر محافظت بدن در برابر عوامل زیان‌آور آلاینده‌ها مؤثر باشد.

بر اساس نظر متخصصان تغذیه، مصرف روزانه و منظم کلم بروکلی می‌تواند بدن را در برابر عوامل مخرب آلودگی هوا محافظت نماید.

کلم بروکلی چگونه می‌تواند ضد آلودگی هوا عمل نماید؟

یک مطالعه علمی در منطقه گوانگجو چین که از مناطق با آلودگی هوای بالا است، نشان داده که مصرف نوشیدنی که حاوی جوانه‌های کلم بروکلی باشد، می‌تواند بدن را در برابر سموم موجود در هوا محافظت نماید. به‌علاوه این‌که مطالعات علمی در مورد کلم بروکلی نشان داده که حضور ماده‌ای به نام سولفورفان (Sulforaphane) در کلم بروکلی می‌تواند بدن را در برابر مواد سرطان‌زای موجود در هوای آلوده محافظت نماید.

با استناد به همین مطالعه، در مطالعه جدیدی که در دانشگاه بلومبرگ بر روی نزدیک ۳۰۰ مرد و زن انجام گرفت و نتایج آن در مجله تحقیقات پیشگیری از سرطان به چاپ رسید، مشخص نمود که مصرف منظم نصف لیوان نوشیدنی که حاوی عصاره آب آناناس و لیمو و پودر جوانه کلم بروکلی باشد، می‌تواند بدن را در برابر سطوح بالای بنزن که یک ماده سرطان‌زایی است که در هوای آلوده به مقادیر بالایی وجود دارد، محافظت نماید. درواقع محققان این مطالعه دریافتند، افرادی که از نوشیدنی حاوی جوانه کلم بروکلی استفاده کرده‌اند در حدود ۶۱ درصد بنزن و ۲۳ درصد آکرولئین (موجود در هوای آلوده استنشاقی) را از بدن دفع می‌کنند و همین امر نشان از اثرات مفید این نوشیدنی بر بدن می‌باشد.

آیا مصرف کلم بروکلی به‌صورت خام یا پخته هم مؤثر است؟

باوجوداین که بیشتر مطالعات علمی اثر جوانه کلم بروکلی را به‌صورت نوشیدنی در مقابله با آلودگی هوا مؤثر دانسته‌اند، اما بر اساس نظر اساتید و محققان علوم سلامت، مصرف منظم کلم بروکلی به‌صورت خام یا پخته می‌تواند در کنترل عوامل خطرساز بروز بیماری‌های مرتبط با سیستم تنفسی مؤثر باشد و ازآنجایی‌که آلودگی هوا به‌عنوان یک عامل خطرساز در بروز بیماری‌های تنفسی حاد و مزمن مطرح می‌باشد، بنابراین مصرف منظم کلم بروکلی می‌تواند نقش موتری در این زمینه داشته باشد.

کلم بروکلی را در چه غذاهایی می‌توان استفاده کرد؟

با توجه به نقشی که کلم بروکلی در سلامت بدن در برابر عوامل مضر آلودگی هوا دارد، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که از کلم بروکلی به‌طور منظم در رژیم غذایی روزانه استفاده شود. مصرف این سبزی در سالاد یا به‌صورت خام در کنارغذا و یا به‌صورت جزئی از انواع سوپ‌ها و یا دورچین انواع خوراک‌ها توصیه می‌شود. به‌علاوه این‌که توصیه می‌شود در روزهای با آلودگی بالا در هوا، مقادیر بیشتری از این سبزی استفاده شود.

برخی از مردم ممکن است که تنها از گل این کلم استفاده نمایند و از مصرف ساقه آن غافل شوند. اما درواقع کلم بروکلی ازجمله سبزی‌هایی است که می‌توان به‌راحتی هم ساقه و هم گل آن را بدون هیچ‌گونه مشکلی به‌صورت خام و پخته مصرف نمود.

منافع دیگر کلم بروکلی

کلم بروکلی علاوه بر نقش موتری که در برابر آلودگی هوا دارد، می‌تواند در تنظیم حرکات روده و تأمین فیبر موردنیاز بدن هم مؤثر باشد. به طوری که مصرف منظم ساقه کلم بروکلی می‌تواند فیبر موزد نیاز بدن را تأمین نماید. به همین دلیل به افرادی که دچار مشکل یبوست هستند توصیه می‌شود که در رژیم غذایی خود برای کلم بروکلی جایگاه ویژه‌ای در نظر بگیرند و سعی نمایند حتماً در سالادهای خود از کلم بروکلی استفاده نمایند. علاوه بر این‌که کلم بروکلی حاوی ویتامین‌ها و املاح مناسبی برای بدن می‌باشد.

آیا محدودیتی در مورد مصرف کلم بروکلی وجود دارد؟

حقیقت امر آن است که محدودیت خاصی در مورد مصرف کلم بروکلی وجود ندارد، اگرچه در مورد افرادی که دستگاه گوارش حساسی دارند و یا این‌که در اثر مصرف زیاد مواد فیبردار دچار نفخ می‌شوند، توصیه می‌گردد که گل این کلم را خام و ساقه آن را پخته مصرف نمایند.

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle