دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تاثیر سیگار کشیدن بر سلامت دهان و دندان

چگونه سیگار باکتری های دهان را تغییر می دهد؟
تحقیقی جدید نشان داده، سیگار کشیدن می تواند به شدت تعادل انواع باکتری ها در دهان را تغییر دهد. چنین حالتی می تواند خطر بیماری های دهان، ریه، و سیستم گوارشی را افزایش دهد.
به گزارش ویرلن ؛ این تحقیق همچنین نشان داده با ترک سیگار مقدار مناسب باکتری در دهان مجددا به حالت قبل باز خواهد گشت.
محققان حدود ۶۰۰ نوع باکتری در دهان را بررسی کردند. این بررسی روی بیش از ۱۲۰۰ نفر انجام شد. تمام این افراد ۵۰ سال یا بیشتر داشتند. گروهی که شامل افراد سیگاری می شد، و افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند.
افراد سیگاری رشد قابل توجهی در بیش از ۱۵۰ نوع باکتری داشتند، در حالی که ۷۰ نوع دیگر از باکتری ها رشدشان کاهش داشت. برای مثال باکتری گونه پروتئوباکتریا در دهان سیگاری ها کمتر از ۵ درصد کل باکتری ها را تشکیل می داد، در حالی که این رقم برای غیر سیگاری ها ۱۲ درصد بود.
پروتئوباکتریا به شکستن مواد شیمیایی سمی که توسط سیگار تولید می شود کمک می کند.
در مقایسه با غیر سیگاری ها، کسانی که سیگار می کشیدند ۱۰ درصد بیشتر از باکتری گونه استرپتوکوک داشتند، این باکتری پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.
خوشبختانه باکتری های دهان پس از ترک سیگار به حالت اول خود باز می گردند، البته مشخص نیست که چقدر طول می کشد. تمام کسانی که قبلا سیگار می کشیدند و حالا ۱۰ سال است کنار گذاشته اند، مانند غیر سیگاری ها در دهان خود تعادل انواع باکتری ها را دارند.
سیگار کشیدن تاثیر عمیقی بر میکروبیوم دهان دارد. با این حال آزمایشات دیگری نیز لازم است تا ثابت کند که این تغییرات چگونه می توانند سیستم دفاعی بدن را در برابر مواد شیمیایی سرطان زا در سیگار و تنباکو ضعیف کنند، و یا باعث دیگر بیماری های دهانی و ریوی شوند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle