دسته‌ها
پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

تاثیر آلودگی هوا و پارازیت در زندگی ما

آلودگی هوا، مواد شیمیایی و پارازیت نبض ضربان زندگی ایرانیان را بی‌نظم می‌کند. این اظهارنظر را روز گذشته جمعی از جراحان و متخصصان کشور انجام دادند. این در حالی است که به‌رغم هشدارهایی که در سال‌های اخیر درباره آلودگی‌های محیطی داده می‌شود نه تنها این آلودگی‌ها به‌صورت چشمگیری کم نشده است که در مواردی شاهد افزایش آن نیز بوده‌ایم.

به گزارش ویرلن ، در اجلاس «بیماری‌های مادرزادی قلب» در بیمارستان رضوی مشهد جمعی از جراحان و متخصصان کشور از آلودگی هوا، مواد شیمیایی و پارازیت به عنوان بی‌نظمی در نبض ضربان زندگی ایرانی یاد کردند. در همین زمینه رئیس دانشکده پزشکی اصفهان با بیان اینکه عواملی همچون آلودگی هوا و پارازیت‌ها و همچنین مواد شیمیایی داخل محیط تاثیر مستقیمی بر جنین دارد، بیان کرد: مسئولان باید برای استفاده از این موارد سیاست‌گذاری‌های عمده‌ای تدوین کنند. محمدرضا صبری در اجلاس بیماری‌های مادرزادی قلب اعلام کرد: آلودگی هوا تأثیر مستقیمی بر ابتلا به بیماری‌های مادرزادی دارد. او با تاکید بر این موضوع که خانم‌ها برای بارداری باید آموزش ببینند تا ناخواسته حامله نشوند و زود از حاملگی خود باخبر شوند و در هفته‌های نخست بارداری خود از تماس با موارد مشکل‌زا برای جنین خودداری کنند.  در این نوع از بیماری‌ها به این دلیل که عوامل متعددی دارند، پیشگیری دشوار است، ‌اما در عین حال امکان‌پذیر است.

عوامل آلودگی زیست محیطی را بیشتر بشناسید

بنابر تعاریف موجود هر گاه ماده یا موادی بیگانه با غلظتی خاص وارد عناصر محیطی شوند و تعادل طبیعی آن را بر هم بزنند یعنی آلودگی ایجاد شده است. در واقع سه عامل مهم در طبیعت وجود دارد که می‌تواند آثارمخربی همچون آلودگی هوا، آلودگی آب و آلودگی خاک را به همراه داشته باشد. انواع مختلف فعالیت‌های انسانی نیز مواد آلاینده مختلفی ایجاد می‌کنند که ممکن است با راه یافتن به منابع آب، باعث آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی شوند. از جمله این عوامل آلودگی محیط زیستی می‌توان به فضولات انسانی و حیوانی حاوی باکتری و نیترات، فلزات سنگین، کود‌ها و آفت‌کش‌ها، فاضلاب‌های صنعتی، فاضلاب‌های خانگی، سرب، مس و… اشاره کرد.

آلودگی هوا نیازمند جراحی

آلودگی هوا و رسیدن آن به سطوح بحرانی پدیده‌ای نگران‌کننده است که سلامت شهروندان را به خطر می‌اندازد. به همین علت جامعه جهانی در تلاش برای مبارزه با این پدیده از طریق اجرای راهکارهای بلندمدت و مقابله در موقعیت‌های فوق‌العاده است. آلودگی هوا یا آلودگی جوی اصطلاحی است که تمام عوامل فیزیکی، شیمیایی و زیستی را در بر می‌گیرد که ویژگی‌های طبیعی جو (اتمسفر) را تغییر می‌دهند. در این زمینه وزیر بهداشت با بیان اینکه راهکارهای مقابله با آلودگی هوا مشخص است، این امر را نیازمند عزمی ملی دانست و با تشبیه راهکارهای آن به جراحی در حوزه سلامت، گفت: بحث آلودگی هوا نیازمند جراحی است. البته باید تحمل جراحی وجود داشته باشد و اگر این آمادگی به‌وجود ‌آید، حتما دستگاه‌های مختلف وظایف خود را انجام می‌دهند. سیدحسن هاشمی درباره آلودگی هوا گفت: فکر می‌کنم مردم به این سوال‌ها عادت کرده‌اند و این سوال‌ها دیگر یکنواخت و کلیشه‌ای شده‌اند و پاسخ به آنها عزم ملی می‌خواهد. به نظر من راهکارهای مقابله با آلودگی مشخص است که البته کار دشواری است. به گزارش ایسنا، او با بیان اینکه این راهکارها شبیه به جراحی‌هایی است که ما در پزشکی انجام می‌دهیم، گفت: در اثر جراحی زخم ایجاد می‌شود و سپس دوره نقاهت دارد و نهایتا سلامتی را به دنبال دارد. آنچه که ما به عنوان حوزه سلامت می‌توانیم مطالبه کنیم که هم امر رهبر معظم انقلاب و هم مطالبه رئیس جمهور است، مراقبت کردن از سلامت مردم است. مقام معظم رهبری دستور دادند که در موضوع هوا و به ویژه آب و سایر زمینه‌هایی که با سلامت در ارتباط‌اند از جمله پارازیت‌ها، آنجایی که به سلامت مردم آسیب می‌رساند، به هیچ‌وجه نباید مماشات شود. به همین دلیل است که امروز اعلام تعطیلی شد.

پارازیت‌های مخرب یا بی‌تاثیر!

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی کارشناسان و متخصصان مواجهه با آلاینده‌های موجود در هوا همچون سرب و آرسنیک و دیگر فلزات سنگین و نیز در معرض اشعه و پارازیت قرار گرفتن تا ۳۰ برابر خطر تولد نوزاد معلول و عقب مانده ذهنی را افزایش می‌دهد. شهروندان پایتخت هر روزه در معرض این آلودگی‌های محیطی قرار دارند. باید توجه داشت که بر اساس گفته‌های متخصصان آلودگی هوا در مادران باردار منجر به سرطان و در جنین منجر به نقص‌های مادرزادی و اختلال‌های ژنتیکی می‌شود و از این رو بحث پیشگیری بسیار حائز اهمیت است. این در حالی است که در سال‌های اخیر یکی از علل سقط جنین مادران وجود پارازیت‌های ماهواره‌ای عنوان شده است. در ضمن آنها معتقدند که «این امواج بر روی جمعیت اثرات کوتاه‌مدت مثل سردرد یا حالت تهوع و استفراغ دارد. درضمن اثرات بلندمدتی نیز بر افراد مسن و سنین پایین‌تر می‌گذارد. در افراد مسن نیز می‌تواند باعث آریتمی قلبی یا توقف قلب شود. در نوزادان و بچه‌ها در دراز مدت مشکلات جسمانی ایجاد می‌کند و آنها را مستعد سرطان خون می‌کند.»

اظهارنظرهای شبه علمی ممنوع

یک عضوکیمیسیون بهداشت ودرمان مجلس درباره میزان آلودگی محیطی در کشور به «آرمان» می‌گوید: در زمینه میزان تاثیرهای آلودگی‌های محیطی بر سلامت جامعه تاکنون آمارگیری دقیقی انجام نشده است. سیامک مره‌صدق می‌افزاید: هرگونه اظهارنظری در این زمینه باید بر مبنای مقایسه‌های علمی و بر اساس تحقیقات انجام شده درچند سال گذشته مورد بررسی قرار گیرد. به گفته او آلودگی‌های محیطی شانس بروز برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.برای مثال آلودگی هوا شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد و به این ترتیب آلودگی هوا احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها را به همراه دارد. مره صدق می‌گوید: برای مثال آلودگی منابع آب افزایش بیماری‌های عفونی وغیرعفونی را به همراه دارد، حتی آلودگی صوتی نیز در آسیب‌رسانی به سیستم شنوایی تاثیرگذار است و باعث شیوع بیماری‌های عصبی شود. در واقع تاثیر همه این عوامل بر سلامت به شکل عملی ثابت شده است، اما تاکنون در زمینه میزان تاثیر آلودگی‌ها در جامعه آمار دقیقی ارائه نشده است. این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تکمیل این جمله که برخی از متخصصان زنان پارازیت‌ها را بر افزایش سقط جنین تاثیرگذار می‌دانند، می‌افزاید: ‌به اینگونه جمله‌ها هیچ اعتقادی ندارم؛ هیچ یک از این اظهارنظرها پایه علمی ندارد. باید توجه داشت که اغلب پزشکان بر اساس یافته‌های خود در مطب این جملات را بیان می‌کنند. مره صدق تاکید می‌کند: هرگونه یافته‌های علمی باید بر مبنای بررسی‌های علمی و پژوهش‌های گسترده مطرح شود. او تصریح می‌کند: تاکنون میزان آلودگی پارازیت‌ها و منشأ آنها نیز گزارش نشده است. مره صدق با بیان اینکه از نظر آلودگی هوا یا آلودگی‌های محیطی عوامل آسیب‌زا در کشور فراوان است، تاکید می‌کند: بر اساس یافته‌های علمی آلودگی هوا می‌تواند در تشدید برخی بیماری‌ها از جمله بیمارهای تنفسی، قلب و عروق، سرطان و… تاثیرگذار باشد. به گفته او اظهارنظرهای شبه علمی از سوی برخی افراد متخصص خطرناک است و متخصصان باید نظرهای خود را بر پایه علمی بیان کنند.

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle