دسته‌ها
برترینها توریسم گردشگری گردشگری

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران + عکس

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهانه که بعد از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران تو فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.
این چشمه های فوق العاده زیبا که تو بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جا دارن، تو ایران بی نظیر هستن.

به گزارش ویرلن ؛ این باداب شامل چند چشمه با آب‌های کاملاً متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است. چشمه ای که پرآبه، آب خیلی شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد داره. چشمهٔ دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار گرفته، ترش مزه و آبی به رنگ قرمز و نارنجی داره، در اطراف چشمه هم کمی رسوب آهن نشسته‌. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچهٔ پلکانی بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زردو قرمز در اندازه‌های مختلف بوجود آورده. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبهٔ اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه‌های باداب سورته. زیبایی این طبقات و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم اندازهای اطراف به ویژه در غروب واقعا تحسین برانگیزه.
این چشمه از نظر وسعت خیلی کوچیکه و خواص درمانی بسیار خوبی نسبت به بقیه چشمه ها داره. بازدید از چشمه و حوضچه های باداب سورت مخصوصا در اردیبهشت ماه خستگی رو از جان گردشگران بیرون می کنه. خیال انگیزترین صحنه های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشیده که این چشم اندازهای چشم نواز هیچ وقت از روح و ذهن فراموش نمی شه و بارها و بارها طبیعت دوستان رو به تماشای خود جذب می کنه. پر بازدید ترین زمان، فصل بهار و تابستان است.

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران-۳
چشمه شور باداب سورت استخر آبی کوچکیه که معمولا تو تابستان برای آب تنی استفاده می شه و برای درمان دردهای کمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستیه، اما چشمه دیگر باداب سورت که در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کنه، اکسید آهن رو از قعر صخره ها به زمین میاره.
زیباترین چشمه جهان در ایران
پیشنهاد ویژه راههای دسترسی :
برای رسیدن به روستای اروست از تهران شما می توانید به ترتیب زیر از جاده های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. البته جاده های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر است اما جاده های استان مازندران به مراتب زیباتر است :
مسیر ۱ : تهران => سمنان => مهدیشهر => شهمیرزاد => فولادمحله =>  سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت
مسیر ۲ : تهران => ساری => کیاسر => سه راه تلمادره => روستای اروست => باداب سورت
همچنین از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه های شگفت انگیز باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا واقع است جاده خاکی است.

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران-۱
پس از اینکه به تلمادره رسیدید یک پاسگاه پلیس واقع است. جاده روبروی این پاسگاه به سمت اروست می رود. در این مسیر از روستا های پشرت، کوات و قلعه سر می گذرید و در نهایت به یک سه راهی می رسید که به سه خط معروف است (سه راهی اروست – مالخواست – باداب سورت). متاسفانه اکثر افراد در این قسمت دچار اشتباه می شوند! مسیر سمت چپ آن که آسفالته است پس از ۲ کیلومتر به روستای زیبای اروست می رسد و مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می رود. اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست واقع است به سمت چشمه ها می رود.
این مسیر خاکی را باید حدود ۳ کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر خاکی را تا آخر طی کنید ممکن است سر از یک روستای دیگر در بیاورید. پس از طی حدود ۳ کیلومتر در این مسیر خاکی برای رسیدن به چشمه ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی است و در سمت چپ جاده وجود دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی می باشد که متعلق به یک معدن متروکه است که در مسیرتان اول به این جاده بر می خورید. در صورت عدم تمایل می توانید به راهتان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیر ها به بالای تپه ایی می رسند که چشمه ها بر روی آن واقع است.
پس اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید باید سمت چپ جاده خاکی ایی را که از سه خط طی کردید را نظاره گر باشید تا به یک استخر ذخیره آب کشاورزی برسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه ها پیاده طی کنید مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید! به علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است. در صورت بی احتیاطی هیچ مسئولیتی متوجه ما نخواهد بود.
پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید به یک کانکس نگهبانی می رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است! ۳۰ متر جلوتر نیز چشمه ها قرار دارند.

 

باداب سورت چشمه پلکانی بی‌نظیر در ایران

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle