دسته‌ها
پزشکی و سلامت پزشکی و سلامت ویژه پزشکی و سلامت

افسردگی فصلی و درمان های اولیه و ساده

چه کسانی بیش‌تر دچار افسردگی فصلی می‌شوند؟

به گزارش ویرلن از وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا :این نوع افسردگی، یک نوع خاص افسردگی است که هر سال در یک فصل خاص اتفاق می افتد. اگر فکر می‌کنید حداقل در دو زمستان یا پاییز اخیر، احساس افسردگی داشته‌اید و در بهار و تابستان احساس بهتری به شما دست می‌داده، ممکن است دچار اختلال افسردگی فصلی یا SAD باشید.

 

همه‌ی افراد ممکن است به این نوع افسردگی مبتلا شوند. اما این اختلال در افراد زیر شایع‌تر است:

-زنان

-کسانی که دور از استوا و در نواحی سرد و قطبی زندگی می‌کنند، جاهایی که ساعت روز و نور روز آن‌ها بسیار کوتاه است.

-افراد بین ۵۵-۱۵ سال برای اولین بار می‌توانند آن را تجربه کنند.

-کسانی که سابقه‌ی فامیلی در این بیماری دارند.

 

افسردگی فصلی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص افسردگی فصلی از انواع دیگر افسردگی بسیار سخت‌تر است؛ چون خیلی به هم شباهت دارند. در تشخیص SAD دکتر از شما خواهد پرسید:

-آیا در طی فصل‌های مشابه افسرده هستید و بعد از رسیدن فصل دیگر بهتر می‌شوید؟

-آیا نشانه‌هایی مثل گرسنگی شدید، ناخنک زدن به هیدروکربن‌ها، اضافه وزن و خواب زیاد دارید؟

-آیا یکی از اعضای نزدیک خانواده‌ی شما دچار SAD هست یا خیر؟

ممکن است لازم باشد شما آزمایش خون بدهید تا مشخص گردد به بیماری‌هایی دیگر که علائم شبیه به افسردگی فصلی دارند، مبتلا هستید یا خیر. مثل بیماری کم کاری تیروئید.

در پاره‌ای از موارد دکتر از شما تست سلامت روان می‌گیرد که در آن شرایط روحی شما بیش‌تر مشخص می‌شود. مثلاً اضطراب، افسردگی و فاکتورهای دیگر و بر طبق این نتایج، برای شما راهکار ارائه می‌گردد.

 

تأثیر رنگ‌ها بر افسردگی

هرچند که استفاده از رنگ‌ها را نمی‌توان به‌عنوان یک درمان برای اختلال افسردگی در نظر گرفت، اما تأثیر رنگ‌ها بر افسردگی موضوعی قابل‌توجه می‌باشد.

 

سعی کنید همیشه به محیط زندگی خود و رنگ‌های آن توجه کرده و همچنین در محل کارتان از رنگ‌های مهیج و شاد استفاده کنید. دیوارهای محل زندگی و کار خود را با رنگ‌های انرژی‌بخش و درخشان رنگ‌آمیزی کنید.مثلاً رنگ زرد یا نارنجی می‌تواند محیط را مهیج  گرم و صمیمی کند، درحالیکه رنگ خاکستری یا قهوه‌ای احساسات ما را رو به بی‌تفاوتی و خستگی سوق خواهند داد. کسانی که به افسردگی فصلی دچار هستند می‌توانند با استفاده از رنگ‌های شاد احساس شادمانی را به خودالقا کنند.

 

اریکسون روانشناس بنام، چنین گفته است که رنگ‌های زرد و نارنجی لذت و خنده را در فرد افزایش می‌دهد و نیز به‌قدرت تمرکز هم کمک می‌کند. در واقع هرچه رنگ‌های محیط اطرافتان مهیج تر و شادتر باشد شما شادتر خواهید بود. حتی اگر مقدور نیستید دیوارهای خانه خود را رنگ کنید،می‌توانید از کوسن‌های رنگارنگ و شاد، ظرف میوه‌های رنگارنگ،گلدان‌های پر از گل‌های رنگی برای تزیین در نقاط مختلف خانه بخصوص جاهایی که بیشترین زمان را در آنجا صرف می‌کنید استفاده کنید.

اریکسون تاکید دارد افسردگی‌های فصلی نه تنها به خاطر فصل و تغییرات جوی در افراد به وجود می‌آید، بلکه به علل درونی و روحی فرد هم مرتبط است پس این درمان را باید در کنار راهکارهای دیگر بکار برد.

 

 

تأثیر شگرف طبیعت بر افسردگی

همیشه باید دنبال پیدا کردن راه‌هایی باشید که شمارا به گونه ای به طبیعت پیوند می‌دهد، خواه گرفتار افسردگی باشید، خواه تصمیم دارید وضع روحی خود را بهبود ببخشید.

 

طبیعت را باید با تمام حواس خود لمس و درک کنید. آواز پرندگان را با گوش جان بشنوید، صدای باد وقتی در برگ‌های سبز درختان می‌پیچد، صدای شرشر آب رودخانه، امواج دریا و استشمام بوی سبزه و علف پس از باران بهاری…..

 

پاهای خود را در آب برکه یا رودخانه قرار دهید و روی ماسه‌های ساحلی با پای برهنه قدم بزنید. اگر به باشگاه می‌رفته اید، سعی کنید پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری در محیط بیرون را جایگزین آن کنید. حتی می‌توانید برنامه‌ریزی کنید که نهار یا شام خود را بیرون خانه صرف کنید. طبیعت درمانی مکمل درمانی مناسبی برای درمان‌های کلینیکی و علمی است.

 

سکوت جاری در طبیعت روح و ذهن آدمی را آرام میکندو به فرد این موقعیت را می‌دهد تا عمیقاً به درون خود بپردازد و روح خود را کندوکاو کند.

 

 

چرا باغبانی در کاهش افسردگی  دخیل است؟

در حالی که تعداد زیادی از متخصصان در مورد افسردگی و همه‌گیر شدن آن  هشدار می‌دهند برخی دیگر از محققین در حال یافتن راه‌های مقابله یا پایین آوردن نرخ افسردگی  با استفاده از مواد طبیعی موجود در بدن انسان هستند و اتفاقاً نتایج هم شگفت‌آور بوده است.

 

دو ماده شیمیایی در بدن وجود دارد که به‌طور طبیعی همیشه ما را شاد و سرحال نگاه می‌دارند. سروتونین و دوپامین.

 

این دو ماده همچنین در سیستم دفاعی بدن هم مشارکت دارند. نکته بسیار جالبی که محققان گفته‌اند این است که در طبیعت بودن و استفاده از آن به‌عنوان درمان، زمانی مؤثر می افتد که شما دست‌های خود را با خاک کشاورزی و محصولات باغبانی تماس مستقیم داده و حتی خاک آلود یا گلی کنید!

 

دست زدن به خاک و کثیف شدن آنها سطح سروتونین خون را بالا می‌برد. درون خاک باکتری ویژه‌ای وجود دارد که در تماس با دستان شما مغز را برای تولید سروتونین تحریک می‌کند. همچنین در تحقیق دیگری مشخص شده فعالیت برداشت محصول و چیدن میوه‌ها و سبزیجات فعالیتی بسیار مفید است چون عملکرد آن مثل نگاه کردن به میوه‌های رنگین و رنگ‌های شاد و مفرح، مغز را برای تولید دوپامین فعال می‌کند که  هر دو هورمون ذکرشده،

 

( دوپامین و سروتونین ) در بالا رفتن سطح شادمانی و جلوگیری از افسردگی بسیار مفید هستند.

 

منبع: وب سایت پزشکی و سلامت دکتر سوشا

Subway Surfers

Shell Shockers

Crazy Roll

Minecraft

Cut the Rope

Solitaire

PUBG

Tunnel Rush

LOL Beans

slope game

Temple Run

Cat Trap Game

Free Racing

Moto X3M

Clash of Clans

Run 3

Snakes

Wordle